söndag 21 februari 2016

Vinterstängt av Jørn Lier Horst, Lind & Co

Dimman har lagt sig över kustlandskapet en mörk höstkväll. Ove Bakkerud planerar en sista lugn helg på sommarstället innan han stänger till det inför vintern. Men i stället finner han sin stuga vandaliserad. När han chockad stapplar över till grannhuset, som tillhör en känd tv-profil, hittar han liket av en man som misshandlats till döds.
Polisen William Wistings dotter Line, kriminalreporter, har dragit sig tillbaka till familjens stuga för att skriva på sin bok. Under en promenad finner hon ett lik i en gammal träbåt. Ögonen är borta. Och från himlen faller döda fåglar i hundratal.
Utredningen pekar mot narkotikasmuggling och en stöldliga från Litauen. Det tycks också som om Lines tidigare pojkvän har något med fallet att göra.
Man upptäcker fler lik, och en av de mördade försvinner spårlöst under transporten från obduktionssalen till begravningsbyrån. Snart står det klart att enorma summor pengar är inblandade, och det tycks inte finnas några gränser för vilka grymheter de skyldiga är beredda att begå för att undgå upptäckt.
Kopierat Lind & Co

Detta är första boken jag läser av författaren, men det är nog bra eftersom de inte är översatta i ordning. Jag kommer att läsa hans övriga två översatta böcker också, Jakthundar och Grottmannen.
Jag tycker att det är en bra deckare, en vanlig polisdeckare med ett eller snarare flera mord som ska lösas. På vägen dit är det en del villospår för polisen William Wisting men jag gillar honom och hans lugna lite småputtriga sätt att angripa problemen. Till sin hjälp har han sin dotter Line som är kriminalreporter. Line känns så där vanlig och jordnära och jag som läsare har lätt att ta till mig henne och tycka om henne. Boken är på 380 sidor men känns inte så lång då det går undan i tempot. Boken har ett snabbt och lättflytande språk.
Det släpps en ny bok av författaren i maj, Blindgång, den måste ju också läsas :)

Jag ger boken 4 av 5 i betyg

Jag tackar Lind & Co för recensionsexemplaret.

1 kommentar: